Литературата не е средство за бързо потребление. Не е филм,
пуснат в неделя вечер. Не е реалити шоу, излъчено в праиймтайма. Нито пък е
баничка, купена от местния магазин и набързо изядена на път за работа.
Литературата е ценност. Тя изисква уважение, време, пълна отдаденост. Качества
и ценности, за които съвременният консуматор време няма. Сега на мода е
мултитаскингът – да вършиш
сто неща наведнъж. VIP Brother може да се
гледа и докато вечеряме, и докато чистим къщите, и докато псевдокомуникираме с
децата си. Все едни такива половинчати действия, които стават бързо, не
изискват и половин процент мозъчен капацитет, за да бъдат извършвани. Така се сформира
ежедневието, лишено от отдаденост не само на литературата, но и на каквото и да
е.
В крайна сметка, кое е по-гледаемо? На кое се обръща повече
внимание? На последната книга на Господинов или на напудрена дама, носеща пет
литра „Первол“ в чантата си на гала вечеря. Стотинки за писателите няма. Затова
са и единиците от тях, които стигат до печат. Или трябва да си преуспяващ, не
особено привлекателен сценарист с изтъркано, дебелашко чувство за хумор, или
чуждестранна сексоложка с развален български, или поет от ранга „фейсбук
знаменитост“, за да си известен, за да се продаваш и за да публикуваш толкова
бързо, сякаш цяла камара литературни роби, барабар с Александър Дюма стоят зад
гърба ти. Препоръчително е лицето ти първо да се появи на телевизионния екран,
за да може после по-лесно да се премести по витрините на книжарниците. Защото
визуализацията на продукта носи славата, прави рекламата, комерсиализира.
Нужна ли е рекламата за писателите? Естествено, че е нужна. И
без това печатът се е превърнал в най-хипстърската медия. Реклама, да. Но не
само на избрани хора от най-комерсиализираната прослойка на писателската
гилдия. Защото това не е литература, а превръщане на словото в бързо средство
за консумация като праиймтайм филмчетата, шоутата и мазни банички с извара
вместо сирене.
Няма коментари:
Публикуване на коментар